Személyes eszközök
Ön itt áll: Főoldal Blog Hírek és vélemények Ne használj magyar keresőt!

Ne használj magyar keresőt!

Miskolczy Csaba, a Blogter ügyvezetője a közelmúltban a Kreatív Online-n meglehetősen szubjektív kirohanást intézett a weben terjeszkedő multi cégek ellen, már írása címében is egyértelműen a Google-t támadva. Mivel más mérvadó források is hajlamosak valamiféle romantikus webnacionalizmusra, ezért érdemes néhány tényt számba venni, hogy megértsük, miért fellegzett be egyszer s mindenkorra például a magyar keresőknek.

A kérdéses cikket lásd: http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=24826

Járjunk magyar autóval?

Számtalan olyan termék létezik, mely az idők során annyira komplexszé vált, hogy piacképes tömeggyártása és fejlesztése már csak egyre nagyobb és nagyobb léptékekben képzelhető el, ezért bizonyos országokban megszűnt ezeknek a termékeknek az önálló előállítása, hiszen a méretgazdaságosság miatt szükséges nagyságrend már csak globálisan értelmezhető. Mivel azonban a "régi szép időkben" még lehetséges volt e termékek gyártása, ezért ezekkel kapcsolatban gyakran feléled valami különös nosztalgia.

Klasszikus példa az autó: az hagyján, hogy a KGST-sors azt osztotta, hogy mi ne gyártsunk személygépkocsit, de például a csehek esetében is elmondható, hogy megszűnt az önálló autógyártásuk, azt leginkább csak egy multiba betagozódva tudják már végezni. Régen még össze lehetett rakni Magyarországon is egy akkora céget, amely piacképes autóbuszokat vagy motorokat tudott gyártani (legalább a világ egyik fele számára), azonban ezek az idők már látványosan elmúltak, dacára annak, hogy néha hallani néhány elhivatott emberről, akik a régi dicső márkák felélesztésén fáradoznak.

Ahogy nőtt a web komplexitása, úgy lett egyre nagyobb kihívás a rajta megjelenő információk elérhetővé tétele, magyarán egy korrekt kereső kifejlesztése és üzemeltetése. Ma már egy ilyen szolgáltatás kifejlesztése és működtetése akkora élőmunka és hardverigényt jelentene, amit a dolgok jelen állása szerint semelyik magyar cégnek nem sikerül meglépni.

De gondoljunk bele, hogyan is lehetne versenyezni a Google hosszú évek alatt összegyűlt tudásával és tőkéjével ugyanazon a pályán? Vélhetőleg csak úgy lehet megverni a nagyokat, hogy valamilyen radikálisan újat találunk ki, de általában az ilyen újításokat nem az szokta motiválni, hogy "na, találjunk már ki valami magyar dolgot, csak azért mert itt van ez a csúnya Google, aztán támogassuk mert az magyar", hanem egész egyszerűen támad valakinek egy jó ötlete, és végig tudja vinni, hogy világsiker legyen belőle (lásd Rubik-kocka). Ebből a szempontból pedig teljesen igaza van Peresztegi Zoltánnak...

Abban tehát biztosak lehetünk, hogy egy magyar kereső kifejlesztése és működtetése túl drága lenne, hiszen a piac is ezt mutatja: az elmúlt években senki sem jött elő egy értelmezhető új magyar keresővel.

Keressünk rossz keresővel?

A másik dolog, amiben biztosabbak lehetünk, hogy nemcsak drágább, de rosszabb is lenne ez a mi kis magyar keresőnk.  A cikk szerzője számomra gyakorlatilag azt sugalmazza, hogy használjunk rosszabb szolgáltatásokat csak azért, mert azok magyarok. Használjunk netán egy olyan keresőt, ami nem képes arra, hogy például az index.hu nyitólapjáról nyilvántartott információit gyakorlatilag percenkben értelmezhető időközönként frissítse? Vagy részesítsünk előnyben egy olyan keresőt, ami a magyar weboldalaknak csak egy kisebbik hányadát teszi elérhetővé, netán sokkal régebbi változatokat mutatva nekünk? 

Elég sok kárt tud már az a néhány dicsőséges magyar szolgáltató is okozni, mely minden ízében rosszabb külföldi konkurenseinél: noha az iwiw-nek elvitathatatlan érdeme van rengeteg, főleg idősebb felhasználó internetre csábításában, azonban ezeknek az embereknek nagyrészt az iwiw.hu jelentette az internetet, ami azt jelenti, hogy úgy gondolták, a 21. században ezekkel a grafikai megoldásokkal kell operálnia egy oldalnak, ezekkel a gagyi hirdetési formákkal kell szembesíteni a látogatókat, és az ott látott szűkös és rosszul implementált szolgáltatáskészlet az, amit egy társasági weboldal nyújtani tud. Az emberek nagy része egyszerűen azt hiszi, hogy ez a szint, ezért a web kultúrája, az emberek elvárásai megrekednek ezen az elmaradott szinten, ami senkinek sem jó, csak annak a szolgáltatónak, aki egyszer volt jókor, jó helyen, viszont azóta nem tudja vagy nem akarja a lépést tartani.

Magyar web márpedig nincs

A magyar kereső ideája már csak azért sem fog tudni soha többé létjogosultságot nyerni (már amennyiben arról beszélünk, amit ma keresőknek hívunk), mert a keresők ugyanúgy az internet, a webezés infrastruktúrájához tartoznak, mint a számítógépünk képernyője. Mint ahogy senki sem akarna fekete-fehér vagy akár csak kisebb képernyőn internetezni, vagy akár rosszabb sávszélességgel, úgy teljesen természetes, hogy egy olyan magyar kereső, ami csak a web egy részét (a magyar részét, azt is vélhetőleg rosszabban, mint a konkurencia) fogja mutatni, kevesek érdeklődését lenne képes felkelteni.

Nem lehet ugyanis szétválasztani a magyar és a nem magyar webet, az egész webet meg reménytelen vállalkozás feldolgozni egy magyar keresőnek. Ráadásul ahogy az iwiw is egészen biztosan visszavetette a magyar webes kultúra fejlődését, hasonló módon provincializmusba taszítana bennünket bármilyen nemes elhatározás a magyar keresők pártolásával kapcsolatban, hiszen ma a webes tartalmak számottevő része csak angolul vagy angol nyelvű oldalakon érhető el. Lásd akár a magyar wikipédia és az angol wikipédia méretének különbségét ( száznegyvennégyezet kontra hárommillióhatvanháromezer), de jó példa lehet még a Miskolczy Csaba által szintén kárhoztatott Youtube esete is.

Sic transit gloria mundi

Mint ahogy elmúltak azok az idők, amikor még az országon belül tudtunk jó motorkerékpárokat vagy autóbuszokat gyártani, elmúlt annak az ideje is, hogy egyáltalán keresőt tudjunk csinálni. Mivel ez azért hosszú időn át még valós lehetőségnek tűnt, ezért sokak (vágy)álmaiban ez a téma még mindig szerepel. (Régebben még volt egyáltalán értelme arról írni, hogy melyik a legjobb kereső. Manapság már számomra ez a téma egyáltalán nem inspiráló, mint ahogy nem nagyon csigáz fel az a néhány kósza hír ami nagy ritkán egy készülő új magyar keresőről szól. Igen, a Szörcs.hu is nagyon rossz találati listát ad ki az egoszörcsömre.)

Ideje számot vetni azzal, hogy sosem lesz már magyar kereső, mint ahogy magyar utasszállító repülőgép, vagy akár autó sem, dehát a hozzánk hasonló nemzetek között rengeteg, nálunk jóval nagyobb, fejlettebb, gazdagabb nemzet is van ezzel így. Lehet, hogy páran lamentálnak ezen nálunk boldogabb országokban is, de a többség azért megtalálja a helyét ebben a helyzetben is: lehet, hogy csak a hányószacskót gyártják a repülőhöz, de profitot realizálnak rajta, nomeg javítják országuk külkereskedelmi mérlegét és GDP-jét.

A dolgok logikája szerint az is már csak ideig-óráig fog állni, hogy van nekünk egy saját, igazi, magyar kapcsolati hálós weboldalunk, hiszen ahogy emelkedni fognak az ilyen oldalakkal szemben támasztott fogyasztói igények, úgy fog emelkedni az a minimális piac, vállalat, és tőkeerő-méret, ami egy ilyen szolgáltatás működtetéséhez kell. Mint ahogy nincs már sehol az IBM OS/2 a BeOS vagy a NeXT; az OS X meg a Linux meg még mindig a futottak még kategóriájában van, könnyen megeshet, hogy az operációs rendszerek vagy a keresők piacához  hasonlóan sok egyéb piac is ugyanilyen végletesen le fog tisztulni, mint például ahogy az a kapcsolati hálós közösségi oldalak esetén is várható.

Ettől függetlenül még nem dől össze a világ: sopánkodni lehet éppen azon, hogy külföldi multik határozzák meg a játékszabályokat, de szerintem inkább a kínai meg az indiai (de a sort folytathatnám akár a románnal, vagy argentinnel, vagy bármelyik élelmes magyar oldalgazdával) Made for Adsense oldalak, linkgyűjtemények meg SEO cégek gazdáinak példáját kellene követni: ha már megváltani nem tudjuk ezt az új világot, legalább próbáljunk meg beilleszkedni a rendjébe, és hasznot hajtani belőle. Belátom, alantasabb meló ez, mint divatos új webalkalmazásokat gründolni, majd egymás blogjain meg twitterein szénné hájpolni, mint a jövő igéreteit, de talán hosszú távon több létjogosultsága van ennek.

Azért a jövőkép összességében nem ennyire sötét. Jól látható, hogy ezek a nagy webes multik, mint a Google, a Facebook, stb. olyan szolgáltatásokat terjesztenek, melyek működtetéséhez minimális élőmunka igény, viszont óriási technológiai háttér kell. Nyitva hagyják az összes olyan piaci rést, ami betöltéséhez számottevő (vagy egyáltalán) élőmunka szükségeltetik: jelenleg beláthatatlan időtávnak tűnik az, amikor ezek a cégek olyan tartalomszolgáltatások felé forduljanak, melyek beindításához elsősorban embereket kell felvenni, és nem pár újabb raklap gépet betolni a szerverterembe. Vélhetőleg egyhamar nem lesz magyar Google-újság, de pl. nagy valószínűséggel Google-s termék- és árösszehasonlító oldal sem.

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek

magyar kereső

Posted by Zoltán at 2009. október 17., 09:09
- Miskolczy azért írta azt a cikket, mert tulajdonrészt szerzett a cikkben sztárolt keresőjében. Ahogy a Blogteret nulla látogatottsággal, ugyanúgy értékesíteni fogja ezt is.
- Pereszteginek nem a mondanivalójával együtt lehetne érteni, ha nem olyanok lennének a hazai startupok lehetőségei mint amilyenek. Továbbá az arrogáns stílusa eléggé problémás.
- A Google a keresőjét trójai falónak használva egyéb szolgáltatásaival is lenyomja a piacot, a monopóliumával való visszaélés kapcsán káros, ami történik a hazai piaccal (például a szállás és étteremkereső piac lenyomása a keresőbe integrált térképkeresővel).
- Azoknál a szolgáltatásoknál, melyek élőmunkát igényelnek, a Google megállapodik egy-két hazai céggel, tőlük pénzt beszedve, a konkurenciákat pedig gyakorlatilag kitörölve a keresőjükből - ez is meg van oldva.

A kérdés: lehet-e védekezni a Google ellen, vagy pár éven belül Google gyarmat leszünk annak »előnyeivel« és hátrányaival együtt?

jó kereső

Posted by Zsolt at 2009. október 17., 12:27
Szerintem a kérdés az, hogy érzi e valaki magát Coca Cola, Pepsi, Microsoft vagy éppen Kínai gyarmatnak (és sorolhatnánk, attól függően ki mely üzletág globális történéseit éli meg sérelemnek), pusztán azért, mert valamely termékükkel elárasztották Magyarországot (is).
És milyen terület számít ide, tehát Adobe gyarmatnak érezzük e magunkat, mert szinte kizárólagos a webes animáció és videók terén a Flash technológia, vagy esetleg MOL gyarmatnak érezzük e magunkat, amiről ugye tudjuk mennyire magyar (a részvényesekre gondolok...)?
Egy ekkora ország lakói ha így gondolkodnak, 100%-ra vehetik, hogy egész életükben szinte mindenhol gyarmati sorban fogják magukat érezni.

Persze biztos jobb lenne gyarmatosítónak lenni, de annak úgy látszik születni kell.

A keresők megújulásán, meg a "teljesen más koncepciókon" mindig csak nevetni szoktam, olyan ez mint a kerékpár (aminek a legfőbb tulajdonsága angolul és magyarul is benne van a nevében),
amit 200 éve újítanak, mégis ugyanolyan (alapjában véve).

És az ember is megújul folyton, de szerintem teljesen változatlan.
Nagyra tör, ez páraknak sikerül, a többi meg irígykedik.
Ez persze nagy hajtóerő, de ez szerintem már bukónak néz ki a keresők "piacán".

Még annyit a "legjobb kereső"ről, hogy ráadásul még ez sem számít, már nem.
Pont az oprendszeres példa mutatja. Hol van az OS/2, BEOS és a nagy Linux előretörés, vagy akár a Mac OS, pedig mindhez képes egy nagy nulla volt akkor a Windows, a Windows XP volt az első, amit MS oldalról OS-nek lehetett titulálni, mégis talán már angol nyelvterületen is inkább a PC-jéhez megy az illető az ablakok helyett, ha azt hallja Windows.

Arról persze lehet vitatkozni, hogy jó e ez nekünk, de tenni szerintem is más irányban kell valamit.

Még az ivivről...
Ez kb. annyit használt Magyarországon a net kultúra elterjedésének, mint csak simán a kultúra terjedésének a Blikk. Pedig mindkettő magyar... (már amennyire magyar a Ringier és az Origo)

re: magyar kereső

Posted by Jároli József at 2009. október 19., 14:16
Azt hiszem, ha a Google kioptimalizálja a (szállás/étterem/ár/termék)kereső-összehasonlító oldalakat, arra senki nem szólhat semmit, hiszen ezek a weboldalak eddig is igen nagy részt abból éltek, ami a Google felől jött nekik, az ő üzleti modelljükben pedig benne kellett lennie annak a megfontolásnak, hogy előbb-utóbb ez a látogatottságforrás azért borulhat, vagy legalábbis megváltozhat. Ha a felhasználónak ezentúl a Google-»összehasonlító/keresőoldal-»valódi szolgáltató helyett csak a Google-»valódi szolgáltató utat kell bejárnia, azzal mindenki nyer: a felhasználó és a valódi szolgáltató is.
Ettől függetlenül nyilván sokáig lesz még olyan hozzáadott érték, amit ezek az összehasonlító oldalak nyújtani tudnak, ezért létjogosultságuk is lesz.

Magyar kereső kell!

Posted by Konrad at 2009. október 17., 20:11
Ott tévedsz, hogy nem akarja senki legyőzni a Google-t, mindössze alternatívát, versenytársat akarunk mutatni. A leírt érveidet értem, de nem tudom elfogadni. Nem tudom elfogadni azt az álláspontot, hogy azért, mert itt van a Google, feltegyük a kezünket, és harc nélkül átengedjük a piacot.
A Google idén minimum 2 milliárd forintot fog kivinni az országból úgy, hogy semmi ellentételezés nem történik. Míg egy multi itt is üzemeltet ezt-azt, a Coca-Cola is alkalmaz pár száz embert, nem beszélve a kiskereskedők hasznáról, addig van a Googlenek pár alkalmazottja - és nem is lesz sokkal több.

A magyar kereső szükségességét meg lehet kérdőjelezni, igen. Lehet hozni érveket, hogy miért nem fog menni. De ezek után akkor ne csodálkozzunk, ha pár év múlva az IT területén is csak végrehajtónk leszünk, hiszen elfelejtünk hinni magunkban.

Magyar kereső kelle(ne)!

Posted by Jároli József at 2009. október 19., 12:23
Konrád! Ez a bejegyzés nem arról akart szólni, hogy győzzük le a Google-t, hanem arról, hogy ma már a Google egy olyan komplex terméket gyárt, amihez hasonlót képtelenség előállítani egy ilyen kis piac igényeire és lehetőségeire építve. Kihagytam a számítógép-gyártásos hasonlatot, pedig lehet az szemléletesebb lett volna: a 80-as években a személyi számítógépek annyira fejletlenek voltak, hogy akkoriban volt még színmagyar számítógép (Primo vagy HT), ma meg én nem is tudom, hogy hány milliárdot visznek ki a számítógépgyártók az országból mindenféle ellentételezés nélkül, mégsem üti fel a fejét sehol egy magyar fejlesztésű hardverplatform igénye. A Google esetében véleményem szerint az általad hiányolt ellentételezés nem annyira kézzelfogható, de igenis létezik: csak azt kell ehhez figyelembe venni, hogy a Google keresőszolgáltatása nem ingyenes (mint ahogy egyik keresőszolgáltatás sem), pusztán annak költségeit nem mi, a felhasználók, hanem a keresőben hirdető cégek fizetik meg: ekkor már szerintem kétmilliárd nem is olyan sok ahhoz a hatékonyságnöveléshez képest, amit a Google szolgáltatásaival lehetővé tesz minden magyarországi felhasználó számára.
Egyébként én lennék a legboldogabb, ha lenne valamilyen használható magyar alternatíva a keresésre, de amit az elmúlt években láttam ezen a téren, az leginkább csak szkeptikussá tesz.

még

Posted by Zsolt at 2009. október 17., 21:59
Ha a 2 milliárd a hirdetésből van (márpedig miből lenne?), akkor csak marad itt valami... mondjuk a megjelenítőknél (tudom a keresők találati oldala viszi a többet).

Amúgy meg legyen magyar kereső, de legyen! Pontos, használható találati listával, rendkívül gyorsan, és a külföldi keresés is jobb legyen mint a Google, mert nehogymá két keresőt kelljen használnom!
Ha lesz ilyen, elfelejtem a Google-t, bár nehéz lesz kikerülni az egyéb oldalakba, alkalmazásokba ágyazottat...

Élelmiszerből sem szoktam azért pirosfehérzöldet venni mert magyar, csak ha magyar és jobb, akkor még lehet drágább is, hidd el, megveszem.

Mellesleg, ha elkészül egy k*va jó magyar kereső, szerinted nem fogják eladni senkinek, soha?


...

Posted by Konrad at 2009. október 18., 11:15
A 2 milliárd az a search, e fölött van az a fajta content network bevétel, amit már megoszt a tartalom tulajdonosokkal. Az igazi "baj" az a kereskedelmi modell, amit folytat a Google. Vagyis kikerüli az ügynökségeket, így próbálja maximalizálni a profitját. Persze vannak, akik szerint ez nem baj, de a gyakorlat azt mutatja, hogy igazán hatékony kampány még olcsóbb is, ha specializált ügynökség végzi.

Magyar kereső

Posted by Endre Jofoldi at 2009. október 18., 13:52
Szia Józsi!
Lehet vitatni, hogy volt-e értelme a cikknek, hogy használj magyar keresőt, de az egészen biztos, hogy arról nem kell senkit meggyőzni, hogy ne használjon, hiszen jelenleg ez a helyzet. Nem értem miért fáj az bárkinek, hogy valaki valamivel próbálkozik.
Azzal egyetértek ettől függetlenül, hogy olyan, hogy magyar web elég nehezen definiálható, ezért nem gondolnám, hogy annak lenne túl nagy racionalitása, hogy leindexeljük a webnek csak a magyar részét.

Re: magyar kereső

Posted by Jároli József at 2009. október 19., 12:35
Endre! A cím egy kicsit provokatívra sikerült, belátom. Nekem egyáltalán nem fáj, ha valaki próbálkozik, sőt én maximálisan nyitott vagyok minden új kezdeményezésre, pusztán arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy egy kicsit kitekintve arra, hogy manapság merre halad a világ, ezeket a próbálkozásokat próbáljuk meg helyén kezelni. Ennek fényében gondolom, hogy a webes navigáció (amiben jelenleg leginkább a szabadszavas keresők jeleskednek) kurrens, piacképes módon történő biztosítása egy magyar megoldással akár lehet életképes is, de a jelen állás szerint csak rétegigényeket fog tudni kiszolgálni, komoly piaci részesedést képtelen lesz kihasítani a multikkal szemben. Itt van például az UHU-Linux is, amiről mostanában nem nagyon hallottam (lehet, csak ritkában olvasok hup-ot és társait), de úgy látom, még "a magyar oprendszer" mindig létezik, tehát gondolom, nem veszteséges.

magyar kereső

Posted by Lukács Károly at 2009. október 20., 16:10
Kedves József! A cikked egyik mondanivalója az számomra, amivel teljesen egyetértek, hogy jobb kereső nem akkor készül és nyeri meg a felhasználókat, ha a fejlesztők fejében az jár, hogy ezzel mekkora részt hasítanak ki a piacból maguknak (ezt el kell felejteni. Azt gondolom nem lehetetlen a google-nél jobb helyi keresőt készíteni. Hogy ezt hogy lehet összehozni azzal, hogy még profitot is termeljen arra lényegében a jövő adhat választ. Nagy előnyünk az anyanyelvünk, hogy nemcsak kulcsszavak vannak a fejünkben. Ha ezt sikerül átültetni egy magyar keresőbe akkor fél siker.